Avdagiç’ten ‘belirsizlik’ uyarısı: Türkiye hazırlıklı olmalı

İstanbul Ticaret Odası’ndan Çin +1 Stratejisi Açıklaması

İstanbul Ticaret Odası’nın mayıs ayı Meclis toplantısında konuşan Avdagiç, küresel şirketlerin, jeopolitik gerilimler, pandeminin ardından değişen tedarik zinciri yapısı ve Çin’in içine dönük politikaları nedeniyle alternatif yatırım bölgelerine yönelmeye başladığını belirterek, “Küresel yatırımcı, riskleri dağıtmak ve maliyetleri kontrol etmek için Çin’e ek olarak bir ülkeye daha yatırım yapmayı tercih ediyor. Türkiye bu stratejide öne çıkıyor” ifadelerini kullandı.

TÜRKİYE VE 5 BÜYÜK ÜLKE YER ALIYOR

Avdagiç, Çin+1 stratejisinden en fazla fayda sağlaması beklenen ülkeler arasında Türkiye ile birlikte Vietnam, Hindistan, Endonezya, Bangladeş ve Polonya’nın da yer aldığını belirtti. Türkiye’nin ise; Avrupa’ya olan coğrafi yakınlığı, güçlü sanayi altyapısı, Gümrük Birliği avantajı ve dinamik genç iş gücü gibi faktörlerle bu ülkeler arasında öne çıktığını vurguladı.

Ancak bu fırsatın kendiliğinden bize geleceğini sanmamalıyız” diyen Avdagiç, yatırım ortamının iyileştirilmesi, kurumsal kapasitenin artırılması, dijital altyapının güçlendirilmesi ve hedef sektörlerde teşviklerin yoğunlaştırılması gerektiğini vurguladı.

EN FAZLA YARAR SAĞLAYABİLECEK 7 SEKTÖR

Avdagiç, Türkiye’nin Çin+1 stratejisinden en fazla yarar sağlayabileceği 7 sektörü şöyle sıraladı:

  1. Tekstil ve hazır giyim: Avrupa’ya yakınlık, hızlı teslimat imkanı ve Avrupa standartlarında üretim kabiliyetiyle öne çıkıyor. Çin’den uzaklaşmak isteyen Avrupalı markalar için güçlü bir alternatif sunuyor.
  2. Elektrikli ve elektronik ürünler: AB pazarına gümrüksüz erişim ve yüksek kaliteli ara mal üretimiyle bu alanda Türkiye avantajlı konumda.
  3. Otomotiv: Güçlü ana ve yan sanayi yapısı, batarya ve kablo sistemleri gibi yeni nesil alanlarda gelişen kapasite, lojistik ve maliyet avantajı sağlıyor.
  4. Makina ve endüstriyel ekipman: Rekabetçi fiyat, mühendislik yetkinliği ve büyüyen Ar-Ge kapasitesiyle Türkiye, bölgesel üretim ve montaj üssü olmaya aday.
  5. Kimya ve petrokimya: Avrupa’ya coğrafi yakınlık, büyük iç pazar ve Yeşil Dönüşüm alanında iş birliği fırsatları sektöre ivme kazandırıyor.
  6. Gıda ve tarım: Taze ve işlenmiş gıdalarda güçlü üretim altyapısı, GDO’suz üretim ve helal sertifikalı ürünlerle Orta Doğu pazarına erişim sağlıyor.
  7. Savunma ve havacılık: Milli savunma sanayisindeki gelişmeler ve NATO üyeliği, Batılı üreticilerle entegrasyonu mümkün kılıyor.

“TÜRKİYE HAZIRLIKLI OLMALI”

Avdagiç ayrıca, TL üzerinde baskının artabileceğini vurguladı. “Yatırımcıların güvenli liman arayışı sürerken, Türkiye hazırlıklı olmalı. Aksi halde sermaye akışındaki yavaşlama TL üzerindeki baskıyı artırabilir ve dış finansman koşullarını zorlaştırabilir” uyarısında bulundu.

Related Posts

2025 Dünya Robot Konferansı Beijing’de

Beijing’de 100’den fazla robotun tanıtılacağı konferans, 8-12 Ağustos’ta gerçekleşecek.

İflas dalgası büyüyor: 1 ayda rekor konkordato başvurusu

Şirketlerin mali darboğazı her geçen gün daha da derinleşirken, konkordato taleplerinde rekor artış yaşandı. Temmuz ayında mahkemeler, 358 dosya için geçici mühlet kararı verdi. Bu rakam, 2018’den bu yana ölçülen en yüksek aylık konkordato sayısı olarak kayıtlara geçti.

Türkiye ile Avrupa arasında köprü olan lojistik devi iflas bayrağını çekti

Türkiye ile Avrupa, Orta Asya ve Orta Doğu ülkeleri arasında lojistik hizmetleri sunan İstanbul merkezli 13 yıllık lojistik firması Bulung Lojistik konkordato ilan etti.

Avrupa borsaları o ülke hariç negatif seyrediyor

Avrupa borsaları, ABD-Çin görüşmelerinden kesin sonuç bekleyen yatırımcıların temkinli tutum sergilemesiyle Fransa hariç negatif seyrediyor.

Boykot işe yaradı mı? Kahve zinciri geçen yıla göre yüzde 47 zarar etti

İsrail’in Gazze Şeridi ne yaptığı saldırıların yükselmesi ile birçok İsrailli marka için küresel çapta boykot çağrıları yapıldı. Bu şirketlerin odağında da kahve zinciri Starbucks yer aldı. Mali takviminde 29 Haziran’da sona eren üç aylık dönemi 2025 …

Letonya’da perakende satışlar umut veriyor

Letonya’da perakende satışlar Haziran 2025’te geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 1.4 artış kaydetti. Bu yükseliş, Mayıs ayında yaşanan yüzde 2’lik düşüşün ardından önemli bir toparlanma olarak öne çıktı. Ülkenin perakende sektöründe son altı …

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir